Linkblog

Címkék

hirek (12) interju (2) recenzio (4) vendegposzt (2)

Hermafrodita vagy veszélyeztetett terhes?

2010.04.15. 11:44 | Marján Attila | 1 komment

 

Abortusz, kötelező szolgálat az európai hadseregben, a homoszexualitás törvénybe iktatása, adóemelés. Az írek nem csekély része hasonló ostoba tévhitek miatt szavazta le a felhígított európai alkotmányt 2008 nyarán. Még ennél is többeknek fogalmuk sem volt, miről szavaznak, de a status quo-t biztonságosabbnak ítélték, így behúzták az X-et a "nem" mellé. 2005-ben a franciák a jóléti állam megszűnésétől való rettegés (emlékezzünk a lengyel vízvezeték-szerelőre!), a hollandok pedig az iszlám bevándorlás okozta sokk miatt akarták megbüntetni a kormányukat és adták a világ értésére: nem kell nekik szorosabb európai integráció.

A népszavazások álszentségéről és destruktív hatásairól már tengernyi irodalom áll rendelkezésre. Ne legyünk szemérmesek: nem csak diktátorok és sanda pénzügyi befektetők tudnak mellékvágányra állítani országokat és térségeket, hanem az isten adta nép is, ha az elit nem megfelelően kezeli a sorskérdéseket. Hogyan lehet egy pár milliós kis ország közvéleményére - illetve annak véleményt nyilvánító részére - bízni a világ gazdaságilag legerősebb, félmilliárd főt számláló integrációjának sorsát, tudva, hogy a szavazás mindenről szólni fog, csak az új európai szerződésről nem? Nem a demokrácia győzelme volt a francia, a holland és az ír "nem", hanem Európa megakasztása. Illetve az európai integráció vezetői válságának a jele. Ha már népszavazás, akkor az összes tagállamban egyszerre kellene szavazni. Ha az írek (vagy bármely más tagállam polgárai) azt látják, hogy a dánok, portugálok, németek, magyarok is ugyanarról szavaznak velük együtt, a választás összeurópai jelleget kap, szétpattan a belpolitikai korlátoltság dohos aurája. Paradox módon a második , 2009-es ír népszavazás sikeressége a világválságnak volt köszönhető: az elmúlt két évtizedben hihetetlen életszínvonal növekedést megélő ír társadalom az ír csoda kipukkanásától annyira megrémült, hogy nagyon gyorsan belátta: mégis jobb neki, ha egy nagy nemzetközi közösség része.

Persze az európai népszavazások sorozatos kudarcaiban nem csak a demagógia és az ostobaság, de a szuverenitás feladása miatti aggodalom is óriási szerepet játszott. Ez pedig nem ír, vagy francia sajátosság. Valójában ezzel a témával el is érkeztünk Európa egyik legnagyobb dilemmájához: mi a fontosabb az európai népeknek, a nemzeti önállóság mindenáron való megtartása vagy az európai versenyképesség, és ezáltal a társadalmi jólét és a geostratégiai súly megőrzése szorosabb integrációval? Miért erőltetik az európai országok elitjei szinte egységesen saját szuverenitásuk csökkentését immár évtizedek óta? Azért, mert ez a jól felfogott érdekük, és ez Európa érdeke is. Az öreg kontinens gazdasági nagyhatalom, de politikai törpe, tagállamai erősen széthúznak külpolitikai kérdésekben, az erők szétforgácsolódnak a belső vitákban, és az USA vagy Kína egy civakodó és lassan reagáló szövetséget lát, ahol még mindig nem tudható, hogy ki a főnök és mi a telefonszáma. Sajnos ezen a Lisszaboni Szerződés és a két új politikai pozíció létrehozása (európai "elnök" és "külügyminiszer") sem változtatott érdemben. A közös védelmi politika még ma is csak nevében közös. De még ennél is érthetetlenebb az európai széthúzás a polgárok százmillióit közvetlenül érintő és egyre fontosabbá váló energiapolitikai területén. Az energiaszállító országokkal kötött külön kis alkuk csak egyes tagállamoknak jelentenek megoldást ideig-óráig, valójában Európa gyengeségét demonstrálják és konzerválják. Az EU rendkívüli sikere a közös pénz bevezetése és stabilan tartása. De ha megkérdeznének száz közgazdászt bárhol a világon, mit gondolnak arról a gazdasági integrációról, amelynek közös a pénze, de alig létezik adóharmonizáció, sőt a döntéshozatal az adózásban még mindig az egyhangúság elvére, vagyis a vétóra alapul, mind a száz azt mondaná: "ezek nem normálisak". Persze, a hadviselés, a diplomácia, a nemzetbiztonság, a költségvetés és az adózás a nemzeti szuverenitás sarokpontjai. A modern nemzetállam és a szuverenitás eszméje éppen Európában alakult ki évszázadokkal ezelőtt. Érthető, hogy nehéz túllépnünk rajta. De a kényszer majd ezen is átsegít. A nagy kérdés, hogyan.

Európa tekinthetünk úgy, mint egy áldott állapotban lévő nőre, aki a politikai unió magzatát hordja a szíve alatt. A túl korai születés a gyermek halálát, a túlhordás pedig mind a csecsemő, mind az anya végét jelentené. De Európára tekinthetünk úgy is, mint egy hermafroditára, aki még a mai napig nem tudja eldönteni, hogy államközi vagy föderális képződmény-e. Az előbbi típusban a tagországoké, az utóbbiban a közös intézményeké az irányító szerep. Az egyetlen bővítési forduló, amit nem kísért az integráció mélyülése, éppen a legnagyobb heterogenitást eredményező keleti bővítés volt. Ennek a történelmi lépésnek lett volna az ellensúlya az európai alkotmány. Alkotmány nem lett, lett egy az alkotmányra nagyon hasonlító képződmény: egy "Szerződés az EU működéséről". Tény, hogy az EU működik ugyan, de alapvető orientációs kérdésekben (akarunk-e politikai uniót, hol vannak az EU határai, mi az unió alapvető funkciója és célja) nincsenek világos válaszok. Ez pedig bénultsághoz, de ha a dolgok pozitív oldalát nézzük, lépéskényszerhez vezet. A status quo hosszú távon fenntarthatatlan, márpedig az új szerződés alig több mint a status quo konzerválása...

Az unió a jövőben több irányban is elindulhat: a "kétsebességes Európa", a "rugalmas Európa" vagy a "hálózat Európa" útján. Mind a három modell szakítást jelent a jelenlegi "monolit" Európa-modellel, melyben egységesen, minden tagra kiterjed az összes közösségi norma, és az összes tag részvételével folyik az integráció folyamatos mélyítése.

A kétsebességes Európa gondolatával egyre többen játszanak el, legutóbb például Nicolas Sarkozy, francia elnök. A koncepció abból indul ki, hogy a mind kiterjedtebb és heterogénebb EU-ban egyre nehezebb az egységes haladási ütemet fenntartani. Ezért azok a tagállamok, melyek gyorsabban kívánnak és tudnak haladni úgy dönthetnek, hogy létrehoznak egy belső "élcsapatot", s olyan területeket (pl. külpolitika, szociálpolitika vagy adózás) is közösségi fennhatóságba adnak, amelyeket mások nem hajlandók (nem képesek). Ilyesmire van már példa: az euró és Schengen. Az élcsapat lehetne akár az Eurózóna is.

A rugalmas Európa modellje annyiban hasonlít az előzőhöz, hogy kialakulnak olyan "magok", szövetségek, amelyek egy bizonyos területen előrelépnek. A részvétel ezekben is önkéntes és nyitott lenne. A különbség az, hogy itt nem egy "élcsapat" alakulna ki, hanem több, rugalmas, alkalmi, konkrét ügyekre alapozott partnerség, ami sokkal kevésbé lenne intézményesítve, mint a kétsebességes modellben. E modellhez még jelentős jogszabály-módosításra sem lenne szükség, hiszen már ma is van lehetőség az ún. "megerősített együttműködés" létrehozására, ha legalább a tagállamok harmada részt vesz benne és az együttműködés nyitott marad az összes tagállam irányába. Ez a megoldás jelentheti akár az EU alaptörvényének több részre bontását is: egy központi alapszerződésre, amit minden EU-tag aláír és további "szektorális" szerződésekre, mint pl. "Belügyek", "Külügyek", "Euró", aminek az aláírása opcionális lenne. Ez a megoldás azonban még bonyolultabbá tenné az EU-t, s kezelhetetlenné tenné az integráció dinamikáját.

A hálózat Európa a leghígabb integrációs modell, egy távoli jövőben alkalmazható megoldás, amikor az európai integráció határai már Európán is túlnyúlnak. Ebben a rendszerben "Brüsszel" koordinációs és alapszabályokat lefektető központ lenne, amely köré számos alregionális együttműködés csoportosulna. Az integráció krédója a szabadpiaci minimum lenne, de egyes tagok, tagcsoportok ennél sokkal messzebbre is mehetnének a harmonizációban és a koordinációban. Ebben az esetben a szavazati rendszer a legfontosabb alapkérdéseket kivéve diszkriminálna a belső magcsoport tagjai javára, intézményesülne az "örökös másodosztályú tagság" intézménye. A politikai unió létrejötte csak idő kérdése, a jelenlegi állapot nem tartható fenn sokáig. A világválság számos kérdés alapos átgondolására kényszeríti a döntéshozókat. A szorosabb integráció szükségszerűsége szét fogja törni a jelenlegi monolitikus integrációs modellt. Európa érdekét az szolgálná a leginkább, ha egy kétsebességes, de mindenki számára nyitott EU-modell jönne létre, amely képes lenne garantálni az egyensúlyt a rendkívül gyorsan kibővült és heterogénné vált uniót cibáló erők között. Lehetővé tenné egy döntésképes, egy hangon beszélő, markáns európai politikai integráció létrejöttét, de lehetőséget adna a lassabban haladóknak az erőgyűjtésre vagy a szelektív részvételre, ha úgy tetszik a szelektív tagságra. Mindezt úgy, hogy a rendszer nem válik iránytalanná, áttekinthetetlenné.

A második ír népszavazás tulajdonképpen a hosszú távú trendeket nézve elodázta a megoldást azzal, hogy az EU elkerülte az intézményi krízist, ami lehetőséget adott volna, pontosabban kikényszerített volna a radikálisabb átalakulást. Úgy tűnhet, hogy az EU időt nyert – de lehet, hogy valójában az idejét vesztegeti. Ezt a dilemmát a következő másfél évtized dönti el.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://geopoly.blog.hu/api/trackback/id/tr781923143

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

DrIlly 2010.04.18. 12:29:55

Szreintem az EU-tagállamok sosem fognak lemondani a nemzeti szuverenitásról, vagyis sosem lesz valódi politikai egység Európában, nem beszélve egy Európai Egyesült Államokról. Ez nem csak politikailag elképzelhetetlen, de az európai társadalmak sem akarják. Mivel sosem lesz valódi európaiság tudata az európai népeknek, sosem fogják megengedni, hogy a nemzeti identitásuk feloldódjon egy európai szuperállamban.

Utolsó kommentek

süti beállítások módosítása